„Ruin (e) 1:1, NID – New Imaginaries of Drawing” BIP Erasmus+ we Francji

W roku 2024/25 dr Aleksandra Jatczak-Repeć z Katedry Mody ASP otrzymała zaproszenie do międzynarodowego projektu Ruin (e) 1:1, NID – New Imaginaries of Drawing, Realizowany z inicjatywy paryskiej École nationale supérieure des arts décoratifs wraz z Accademia Delle Belle Arti di Napoli, projekt objął za motyw przewodni konceptualne i filozoficzne rozważania nt. (re)konstrukcji ruin i ich artystycznej analizy w aktualnym kontekście politycznym. Bohaterem/figurą kluczową całego projektu był też Józef Czapski – polski artysta, dyplomata, malarz i pisarz.
Projekt składał się z wykładów, konsultacji, lektur, a następnie 5-dniowych warsztatów artystycznych pod kierunkiem międzynarodowego grona dydaktycznego: Prof. Giuseppe Caccavale (Paryż), Gaetano Cunsolo (Paryż), Lole Cilento (Neapol), dr Aleksandra Jatczak-Repeć (Warszawa) w Cité de l’architecture et du patrimoine w Paryżu, które odbyły się na początku marca 2025 roku. Na wyjazd z ASP w Warszawie zakwalifikowały się: Joanna Niwińska, Igor Wawrzak, Jan Anusz, Olivia Cembrzyński Godlewska, Bogusława Gaworek, Barbara Dmowska, Franciszek Drozdowski, Anna Abramek, którzy wraz z osobami studenckimi z Paryża (różne kierunki) i Neapolu (scenografia) stworzyli niezwykłą mieszkankę kompetencji, temperamentów, doświadczeń, a przede wszystkim energii.
17 stycznia Prof. Pier Luigi Ciapparelli wygłosił w Paryżu wykład „Staged Ruins: an Itinerary through Several Case Studies”, który rozpoczął dydaktyczno-motywacyjny proces poszukiwań dla osób studenckich. Kolejno Prof. Giuseppe Caccavale wprowadził figurę polskiego artysty Józefa Czapskiego, a Gateano Consulo liczne sylwetki osób artystycznych, których dzieło mogło być inspiracją do pracy własnej. Warsztaty rozpoczęło oprowadzanie samego dyrektora muzeum architektury, Juliena Bargetona, który wspierał projekt na każdym etapie, podobnie jak kuratorka projektu Alexandra Fau. Poza pracą w Muzeum, odbyliśmy też wycieczki do La Defense i podparyskiego Ivry. W między czasie Katedra Mody mogła zwiedzić liczne wystawy, muzea i miejsca związane z modą i sztuką współczesną oraz podejrzeć Fashion Week.
Przez kilka dni miała miejsce niezwykła praca twórcza – zarówno grona dydaktycznego, jak i studenckiego, stymulowana poetyckimi rozmowami, analizą tekstów, ale też swobodą artystyczną, do jakiej spontanicznie powstały niezwykłe warunki wynikające ze zintegrowania grup z różnych europejskich krajów, ogromnego szacunku dla wspólnych doświadczeń, ale też kontekstu niezwykłego miejsca pracy – ogromnej, doświetlonej przestrzeni i otwartości na artystyczne eksperymenty osób pracujących w Muzeum z symboliczną wieżą Eiffla za oknem. Dostrzeżenie ogromnej roli polskiej sztuki (Czapski, Herbert, pismo Kultura) nigdzie indziej, jak w Paryżu – wieloletnim centrum europejskiej sztuki,– było ogromnym wyróżnieniem dla polskiej grupy, która na nowo odkryła własne dziedzictwo. Powstały liczne szkice i wielkoformatowe prace rysunkowe – wiele obiektów, ale też myśli, pomysłów, idei. 6 marca br. zespół: Prof. Giuseppe Caccavale (Paryż), Gaetano Cunsolo (Paryż) i dr Aleksandra Jatczak-Repeć (Warszawa) stworzył instalację (rekonstrukcję) z prac studenckich, która została udostępniona podczas publicznego koktajlu zwiedzającym i ekspertom z Paryża, wśród których znaleźli się m.in..: Emmanuel Tibloux, Jerome Meudic Alexandra Fau, Enora Prioul, Jean-Roch Bouiller, Julien Bargeton, przyjaciele, artyści, pasjonaci i zwiedzający. Piętro niżej, w tym samym budynku trwał pokaz mody w ramach paryskiego Fashion Week.
Współpraca kontynuuje – wszyscy uczestnicy i uczestniczki projektu w czerwcu 2025 spotkają się w Neapolu, gdzie w Fondazione Morra wspólnie stworzą wystawę.
Tekst: dr Aleksandra Jatczak-Repeć