U偶ywamy ciasteczek

Strona dla prawid艂owego dzia艂ania wymaga plik贸w cookies. Szczeg贸艂y ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatno艣ci.

馃嚨馃嚤馃嚜馃嚭 Ocena wp艂ywu Programu Erasmus na podstawie wymiany pomi臋dzy szko艂膮 ESAD w Porto i ASP w Warszawie

Wyjecha膰 tak daleko jak to mo偶liwe 鈥 klucz do umi臋dzynarodowienia kariery student贸w i absolwent贸w

ENGLISH VERSION BELOW

Doradzaj膮c studentowi, dok膮d wyjecha膰 na聽wymian臋 w聽ramach program Erasmus, nale偶y pami臋ta膰 r贸wnie偶 o聽lokalizacji. Lokalizacja w聽tym przypadku to聽nie聽tylko聽po艂o偶enie geograficzne 鈥 to聽poj臋cie obejmuje r贸wnie偶 odmienno艣膰 kulturow膮, rynkow膮, r贸偶nice w聽nauczaniu, oraz聽wszystko to, co聽mo偶e stanowi膰 o聽wyj膮tkowo艣ci do艣wiadczenia zwi膮zanego z聽wyjazdem.

Na聽tym pomy艣le oparta by艂a rada jednego z聽profesor贸w ze聽szko艂y ESAD. Doradzi艂 swojemu studentowi, aby wybra艂 szko艂臋 w聽do艣膰 odleg艂ej lokalizacji. Student z聽zaciekawieniem przyj膮艂 t臋聽propozycj臋. W聽ten spos贸b rozpocz臋艂o si臋 jego do艣wiadczenie mi臋dzynarodowe.

Po聽semestralnej wymianie kolejnym krokiem by艂o odbycie praktyk w聽Polsce w聽studiu projektowym uznanego polskiego projektanta. Nast臋pnie podj膮艂 studia magisterskie na聽ASP w聽Warszawie na聽Wydziale Wzornictwa, po聽ich uko艅czeniu osiedli艂 si臋 w聽Holandii, gdzie z聽sukcesem obecnie prowadzi w艂asne studio projektowe. Ten przypadek jest modelow膮 histori膮, jak mo偶e potoczy膰 si臋 kariera mi臋dzynarodowa dzi臋ki programowi Erasmus, nie聽jest jednak ona jednak odosobnionym znanym nam przyk艂adem.

Przeprowadzono wywiady z聽wybranymi absolwentami z聽ostatnich dziesi臋ciu lat, a聽ich historie s膮聽baz膮 do聽solidnej oceny kluczowych nast臋pstw wzi臋cia udzia艂u w聽programie Erasmus. Czasowe zamieszkanie w聽obcym kraju zapewne jest bardzo wzbogacaj膮cym do艣wiadczeniem, ale聽aby oceni膰 jego d艂ugoterminowe nast臋pstwa, nale偶y przyjrze膰 si臋 indywidualnym 艣cie偶kom kariery os贸b uczestnicz膮cych w聽wymianie.

Kolejne historie, tym razem polskich uczestnik贸w wymiany z聽ESAD w聽Porto, pokazuj膮 rozw贸j karier, kt贸ry聽na聽pewno jeszcze si臋 nie聽zako艅czy艂. Po聽uczestnictwie w聽wymianie, studenci zdecydowali si臋 na聽wyjazd na聽praktyki za聽granic膮, u聽praktykodawc贸w, kt贸rych聽sami pozyskali, przy wsparciu programu Erasmus+, a聽nast臋pnie wybrali studia drugiego stopnia r贸wnie偶 poza krajem ojczystym.

Rozmowy przeprowadzone z聽absolwentami potwierdzi艂y tez臋, 偶e聽po聽rozpocz臋ciu do艣wiadczenia mi臋dzynarodowego podczas programu Erasmus w聽odleg艂ym kraju, w聽kt贸rym聽mieszka艅cy pos艂uguj膮 si臋 odmiennym j臋zykiem, gdzie istniej膮 inne uwarunkowania kulturowe wzbogaca si臋 ich umiej臋tno艣膰 do聽korzystania z聽okazji, kt贸re oferuj膮 rynki zagraniczne.

Podstaw膮 tej聽umiej臋tno艣ci jest poczucie, 偶e聽lody w聽kontaktach mi臋dzyludzkich zosta艂y prze艂amane i聽艂atwiej im聽dostrzec zupe艂nie nowe mo偶liwo艣ci. Solidna baza do聽takiej postawy to聽rozumienie odmiennej kultury oraz聽uczestnictwo we聽wsp贸lnych projektach ze聽studentami ze聽szko艂y partnerskiej. Wszyscy uczestnicy wywiadu podkre艣lili wa偶no艣膰 nast臋puj膮cych czynnik贸w wspomagaj膮cych budowanie kariery na聽poziomie mi臋dzynarodowym:

  • Swoboda w聽wyborze kurs贸w projektowych podczas wymiany, r贸wnie偶 spoza wybranej w聽kraju specjalno艣ci.
  • Do艣wiadczenie praktyczne 鈥 mo偶liwo艣膰 uczestnictwa w聽konkursach, razem z聽innymi studentami w聽grupach lub indywidualnie; udzia艂 w聽projektach realizowanych w聽kooperacji z聽lokalnym biznesem lub partnerami instytucjonalnymi.
  • Wzmocnienie wiary w聽siebie, kt贸ra聽jest kluczowa w聽wykonywaniu zawodu projektanta.
  • Przyjazne przyj臋cie przez聽szko艂臋 partnersk膮, kt贸re buduje ch臋膰 podejmowania wyzwa艅 za聽granic膮.

Polscy studenci, kt贸rzy聽wzi臋li udzia艂 w聽wymianie z聽ESAD, bardzo docenili ciep艂e przyj臋cie, mo偶liwo艣膰 przebywania w聽pi臋knym mie艣cie, nie聽zapominaj膮c oczywi艣cie o聽jako艣ci kszta艂cenia. Wysoko oceniaj膮 uczestnictwo w聽kursach projektowych, w聽szczeg贸lno艣ci grafiki projektowej.

Dla ASP w聽Warszawie mo偶liwo艣膰 przyjmowania student贸w w聽ramach wymiany Erasmus jest zawsze bardzo wzbogacaj膮cym wydarzeniem. Jako szko艂a partnerska zawsze staramy si臋, aby dla go艣ci wybranie naszej szko艂y by艂o do艣wiadczeniem korzystnym na聽r贸偶nych p艂aszczyznach.

Wyst臋puje integracja student贸w polskich ze聽studentami z聽zagranicy. Studenci z聽ASP w聽Warszawie zawsze byli bardzo otwarci na聽przyj臋cie student贸w z聽innych szk贸艂 i聽oferowali pomoc sami z聽siebie, bez聽specjalnej zach臋ty. Jednak偶e po聽kilku latach zbierania do艣wiadcze艅 spo艂eczno艣膰 studencka wypracowa艂a nowy model przyj臋cia go艣ci.

Na聽miejscu opr贸cz powitania i聽wprowadzenia do聽programu przez聽Koordynatora Wydzia艂u, studenci 鈥濫rasmusowi鈥 s膮聽witani i聽oprowadzani po聽uczelni przez聽przedstawiciela student贸w, kt贸ry聽te偶 jest potem ich osob膮 kontaktow膮 i聽pomoc膮 w聽rozwi膮zywaniu r贸偶nych spraw. Ten model staje si臋 ju偶 tradycj膮 wydzia艂ow膮.

Wyj膮tkowe historie, mi臋dzy innymi takie jak dw贸ch student贸w z聽ESAD z聽Portugalii, kt贸rzy聽postanowili wybra膰 nasz膮 szko艂臋 do聽kontynuowania edukacji na聽poziomie studi贸w magisterskich rozpocz臋艂y bardzo wa偶n膮 dyskusj臋 na聽Wydziale Wzornictwa.

Czy聽Wydzia艂 powinien szerzej otworzy膰 si臋 na聽kandydat贸w zagranicznych poprzez regularn膮 ofert臋 studi贸w w聽j臋zyku angielskim? Dyskusja trwa i聽jest istotnym elementem budowania strategii na聽kolejne lata. Kierunek rozwoju pokaza艂 te偶 Ranking Red Dot Design z聽2013 roku, kt贸ry聽uplasowa艂 ASP w聽Warszawie na聽trzynastym miejscu w艣r贸d szk贸艂 europejskich oraz聽obu Ameryk i聽tym samym potwierdzi艂, 偶e聽praca dydaktyczna Wydzia艂u ma聽konkretny wymiar mi臋dzynarodowy.

Jeste艣my na聽dobrej drodze, aby wzmacnia膰 umi臋dzynarodowienia na聽wielu poziomach! Dlatego te偶 z聽dum膮 cytujemy jednego z聽naszych portugalskich absolwent贸w: 鈥溾ydzia艂 Wzornictwa ASP w聽Warszawie jest prawdopodobnie jednym z聽ukrytych sekret贸w jako艣ci designu w聽Europie鈥︹.

Wsp贸艂praca Wydzia艂u Wzornictwa ASP w聽Warszawie z聽ESAD w聽Porto w聽liczbach (maj 2018):

  • Rok 2004 鈥 pocz膮tek wsp贸艂pracy w聽ramach programu Socrates Erasmus
  • 11 student贸w z聽ESAD odwiedzi艂o Wydzia艂 Wzornictwa w聽ASP w聽Warszawie
  • 23 student贸w z聽Wydzia艂u Wzornictwa w聽ASP w聽Warszawie wyjecha艂o na聽wymian臋 do聽ESAD w聽Porto
  • Koordynatorzy Erasmus odbyli wizyty w聽szko艂ach partnerskich
  • Dw贸ch pracownik贸w dziekanatu odwiedzi艂o szko艂臋 w聽Porto

The impact of the Erasmus Programme based on a cooperation between ESAD, Porto and ASP (Academy of Fine Arts), Warsaw

AS聽FAR AS聽POSSIBLE 鈥 A聽KEY TO聽INTERNATIONALIZATION OF STUDENTS鈥 CAREERS

If you are to聽advise your student were to聽go聽for Erasmus exchange, one of the key could be聽a聽location. Location here doesn鈥檛 mean only a聽geographical parameter, it embarks the concept of a聽different culture, distinct markets, another teaching methods and basically everything, that makes that experience special.

Therefore, when some years ago one of the students of ESAD was advised by聽his professor on聽the remote location, the idea appealed to聽him and his international experience started. After the Erasmus exchange, he聽stayed in聽Poland and worked at聽a聽design studio of one of the acknowledged Polish designers.

Later he聽decided to聽do聽his master degree at聽ASP, finally he聽settled in聽Holland, where he聽leads his own design studio. This example is a聽model story for an internationalization of a聽personal career, but it is not the only one.

The interviews with different graduates from last ten years聽 and their stories gave a聽solid glimpse on聽that what is really crucial in聽Erasmus exchange. The temporary residence in聽foreign country is a聽very beneficiary experience, but in聽a聽long term it is the development of an individual鈥檚 career that really shows the importance of the participation in聽the programme.

Another stories of Polish individuals who visited Porto for exchange did not end their international path yet. The students sought internship abroad successfully, also with Erasmus+ support and then chose to聽study abroad.

The interviews with graduates confirmed, that after starting the experience abroad during Erasmus exchange in聽a聽remote country, with a聽completely different language and culture enables young people to聽look for the opportunities abroad, because they feel that they broke the ice there.

The understanding of a聽culture, participation in聽the projects with other foreign students builds a聽solid foundation for further steps abroad. All interviewed people stress the importance of the key factors, which helped them to聽develop a聽professional career on聽international level:

  • Freedom to聽choose design courses during Erasmus exchange, also from other specializations
  • Hands-on experience 鈥 possibility to聽participate in聽local competition for students realized in聽group or聽individually; projects in聽cooperation with local business or聽institutional partners
  • Enforcement of self-confidence, so important for a聽designer
  • Hospitality of receiving institution, that encourages later actions abroad

Polish students studying in聽ESAD Porto appreciate being in聽friendly country, beautiful town, but also high quality educational institution. They benefit of participating in聽the professional design course (especially graphic design).

For ASP 鈥 Academy of Fine Arts in聽Warsaw 鈥 receiving Erasmus students is always a聽great experience in聽many ways. One of them is the integration of Polish students with those who come to聽visit. We聽are doing our best to聽make that experience more and more beneficiary.

The students were always very open and helped willingly without any encouragement. However after some years of observing the newcomers they got the idea that it would be聽nice if apart from the Erasmus Coordinators they would do聽the welcome introduction to聽the Faculty and assign a聽contact person among students to聽help during first days of stay. Now it becomes a聽tradition.

The exceptional story of two former ESAD students (accompanied by聽some others) who initially spent one Semester at聽the Erasmus exchange programme and then studied in聽ASP on聽a聽master degree individual course initiated discussion at聽the Faculty of Design.

Should we聽open our doors for more foreign students and get the accreditation to聽teach in聽English? It is one of the questions that is very actual at聽the moment and the Faculty authorities are verifying the possibilities of opening the regular course in聽English.

At聽first when we聽saw that our Academy was nominated on聽13th聽place in聽Red Dot Design Ranking among schools from Europe and Americas we聽were very pleased and that confirmed the good job that is done here. Therefore when one of the former Portuguese students stated that 鈥溾he ASP was probably one of the best hidden secrets of design quality in聽Europe鈥︹ we聽felt proud and on聽the right road to聽enforcing the internationalization.

Cooperation of ESAD with ASP in聽numbers (May 2018):

  • Year 2004 鈥 beginning of the cooperation in聽the frame of Erasmus programme
  • 11 students from ESAD at聽Design Faculty in聽ASP Warsaw
  • 23 students from Design Faculty, ASP Warsaw at聽ESAD
  • Erasmus Coordinators visiting their counterparty
  • Two administration staff from Warsaw visiting ESAD